متریال لاستیک وایتون

درباره ویژگی متریال و اورینگ وایتون توضیحات مختصری دادیم و تمام نوع آن رو معرفی کردیم .
اورینگ وایتون

مقدمه

امروزه در صنایع لاستیک سازی انواع مختلفی از متریال ها مورد استفاده قرار می گیرد.  به طور کلی دو نوع لاستیک در ساخت  وسائل و ابزارهای مورد نیاز  مصرف می شود.  این دو نوع لاستیک، لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی هستند. از لاستیک های مصنوعی در ساخت انواع ابزارآلاتی مانند اورینگ،  واشر، تسمه، پکینگ، درزگیر و غیره استفاده می شود. این لاستیک های مصنوعی خود نیز انواع مختلفی به لحاظ جنس و کارایی دارا می باشند. از جمله پر کاربردترین متریال های مورد استفاده در صنعت لاستیک سازی می‌توان به متریال وایتون، سیلیکون، NBR، SBR و غیره اشاره نمود. در این مقاله ما سعی داریم درباره متریال وایتون اطلاعاتی را جمع آوری و ارائه نماییم.

معرفی متریال وایتون

لاستیک وایتون یکی از انواع مختلف لاستیک های مصنوعی بوده که به لحاظ برخورداری از مقاومت بالا و کاربرد های ویژه ای که دارد در ساخت انواع ابزار آلات لاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لاستیک در مقابل حرارت تا دمای معادل ۳۲۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد. همچنین در مقابل باز ها و اسید های قوی نیز از پایداری بالایی برخوردار است.  رنگ اصلی و پرکاربرد این متریال نوک مدادی بوده اما به رنگ های دیگری مانند سبز، قهوه ای، بنفش و قرمز نیز در بازار وجود دارد. مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد شده اما قطعات آن در داخل از کشور تولید می شود.  به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل حرارت دارد به آن لاستیک نسوز نیز گفته می شود. وایتون در مقایسه با سیلیکون و NBR رنگ مات تری دارد و نیز سنگین تر می باشد. همچنین این نوع لاستیک در مقابل عواملی همچون ضربه و کشیده شدن و یا مواد شیمیایی حالت اولیه خود را حفظ می نماید. 

اورینگ با متریال وایتون

اورینگ ها به طور کل آب بندهای لاستیکی هستند به شکل دایره که معمولاً بین دو سطح قرار می گیرند و باعث انسداد مایعات و گازها می شوند. اورینگ وایتون ها با توجه به جنس آن ها کاربردهای مختلفی دارند. وایتون ها در بازار با نام های فلوروالاستومر، فلوروکربن، CFM, EPM, FK‌M شناخته می شود و نام شیمیایی آن نیز وینیلیدین فلوراید هگزا فلورو پلیمر است. وینیلیدین بخاطر ساختار خاصی که دارد در آب بندی اسید و سوخت و انواع تجهیزاتی گازی کاربرد دارد.

کاربرد های اورینگ وایتون

 از مهمترین کاربردهای لاستیک وایتون می توان به استفاده از آن  در محیط هایی که نفوذ پذیری گاز کمتری دارند و نیز سیستم های خلاء و یا استفاده از آن در مواد شیمیایی همچون حلال ها گریس ها روانکارها و بنزین نام برد. همچنین اورینگ وایتون ها به خاطر جنسی که از آن ساخته شده اند مقاومت بالایی دارند که در موارد زیر از آن استفاده می کنند:

  1. گریس ها و روغن های معدنی و گیاهی

  2. روغن های هیدرولیکی مصنوعی و غیر قابل اشتعال

  3. روغن های سیلیکونی

  4. هیدروکربن های آروماتیک مثل بنزن و تولوئون

  5. هیدروکربن های آلیافاتیک

  6. هیدروکربن های کلرینه مثل تری کلرواتیلن

  7. گازوئیل

  8. خلاء زیاد

  9. اوزون، اثر آب وهوا و گذشت زمان در اتمسفر

  10. تورم در روغن های داغ

  11. ترکیب های آلیافتیک

سایر کاربرد های وایتون

وایتون ها به طور کل کاربرد زیاد دارند که در این میان می توان به کاربرد آن در صنعت خودروسازی مثل شلینگ و واشر، هوا فضا در ساخت قطعات هواپیما و موشک، غلطک، درز گیرها، قطعات لاستیک، انواع رینگ های حلقه ای و صنایع غذایی اشاره کرد‌. کاربرد اورینگ وایتون ها بسیار بهتر از NBR ها است و در برابر ضد حلال ها، ضد اسید، ضد بنزین و روغن عملکرد بهتری دارند.

مشخصات و ویژگی های کلی وایتون ها

وایتون ها از ویژگی هایی به شرح زیر برخوردارند:

  • وایتون های Fkm در برابر حرارت بهترین مقاومت را دارند.
  •  حتی در برابر عامل های جوی و اوزون نیز بهترین مقاومت را می توانند داشته باشند.
  • وایتون ها در برابر تورم و روغن های داغ و ترکیب آلیفاتیک، اسیدهای معدنی حتی اسیدهای با غلظت زیاد و هیدروکربن های کلرینه شده و مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • وایتون ها چون در برابر تورمات بنزین نیز مقاوم هستند می توانند در برابر تخریب و عوارض uv نور و اوزون نیز مقاومت زیادی داشته باشند.
  • وایتون ها در صورت قرار گرفتن در دماهای پایین کاملاً سخت و سفت می شوند هر چند که توانایی سرویس دهی در دماهای پایین را نیز دارند.
  •  کامپاند وایتون ها برای شرایطی که نیاز به انعطاف پذیری زیادی  در دمای پایین دارند مناسب نیستند.
  • به طور کل نفوذ پذیری کمی در برابر گازها دارند در حالی که برای سرویس دهی در فضا و شرایط خلاء بسیار مناسب بوده  و فرمولاسیون های آن ها خاموش شونده هستند.

ویژگی های فنی لاستیک Viton

این نوع متریال علاوه بر ویژگی های ظاهری و کاربردی که برای آن شرح دادیم، دارای مشخصات فنی زیر نیز می باشد:

  1. در مقابل فشار مانایی خوب تا عالی دارد.

  2. دارای خاصیت چسبندگی عالی به فلز است.

  3. این نوع متریال لرزه گیری خوبی دارد.

  4. لاستیک وایتون مقاومت سایشی نسبتاً خوبی دارد.

  5. این متریال پر کاربرد از سختی معادل ۵۰تا ۹۵۵  Shore Aبرخوردار است.

  6. وایتون در مقابل پارگی مقاوم است.

  7. همچنین در مقابل شکستگی مقاومت خوبی دارد.

  8. استحکام کششی این نوع متریال در حدود ۲۰۰۰- ۵۰۰۰ پاسکال است.

  9. همچنین حرکت ارتجتعی نسبتا خوبی دارد.

  10. این لاستیک از مقاومت ضربه ای خوبی برخوردار است.

  11. متریال وایتون دارای خاصیت چسبندگی به مواد سخت است.

سخن آخر

در پایان می توان نتیجه گرفت که متریال وایتون از جمله مرغوب ترین و پر کاربرد ترین نوع متریال در صنعت لاستیک سازی به شمار می آید. که در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید از اطلاعات بیشتری درباره این ماده برخوردار شوید، به راحتی می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنی رابرسیا تماس حاصل نمایید. همچنین برای خرید آنلاین این محصول می توانید از قسمت ثبت سفارش سایت اقدام نمایید.

یزدان پناه

یزدان پناه

سبد خرید
سوالی دارید؟ از من بپرسید ! 
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp یکی از نفرات زیر را انتخاب کنید
ما معمولاً کمتر از ۵ دقیقه پاسخ می دهیم